Som inbiten textmänniska blir jag alltid lika fascinerad över dem som kan skapa något visuellt. Jag ägnar mig åt innehållet i böckerna och bokstäverna är mina bästa vänner, men hur funkar det när man ska skapa en förpackning till dessa böcker ? Ett tilltalande bokomslag som ska locka till läsning? Jag fick en pratstund med kollegan och formgivaren Sanna Sporrong. Om typografi, inspiration och trender.
Berätta om dig och ditt företag – vad gör Sporrong Form?
Jag frilansar som bokformgivare ifrån min studio i centrala Göteborg. Jag har jobbat med böcker i snart 10 år och är väldigt glad för att jag kan försörja mig på heltid på detta idag. Jag har världens roligaste jobb!
Vilken är din starkaste sida när det gäller formgivning?
Det är nog kombinationen av min mångsidighet och prestigelöshet. Jag tycker också att jag har en bra avvägning mellan det estetiska och det säljmässiga. Båda är lika viktiga för bokomslag. Jag är också effektiv i mitt arbete och med att återkoppla till kunden.
Varför är bokomslaget viktigt?
Det är en dörr som kan öppna upp en berättelse och som ger en glimt av något som betraktaren vill veta mer om. Omslagets viktigaste uppgift är att hjälpa boken att hitta rätt läsare, alltså de potentiella köparna.
Vad är det viktigaste att tänka på när man ska göra ett bokomslag?
En viktig aspekt som man som bokformgivare bör ha med sig tycker jag, är att inte se omslaget som ett konstverk utan mer som en yta för marknadsföring, likt en poster. Bokens berättelse ska få en identitet och läsupplevelsen ska säljas. Sen är det självklart viktigt att omslaget är estetiskt tilltalande, men det får inte bli huvudsyftet.
Hur får du dina idéer till bokomslagen?
I en perfekt värld skulle jag vilja hinna med att läsa alla manus jag får. Det ger så mycket inspiration och kunskap för mig även privat. Men numera läser jag oftast bara en synopsis av manuset. Jag försöker också få så mycket input från förlaget och författaren som möjligt. Efter det skriver jag ner beskrivande ord och ledtrådar ur handlingen som kan användas som element på omslaget.
Nästa steg är att hitta inspirationsmaterial vilket jag ofta hittar på Pinterest. Jag gör ofta en moodboard vad gäller vilken stämning, stil, form, färg och typografi jag tycker passar boken. Jag försöker också skapa tid till att läsa inspirerande bloggar, böcker, magasin och betrakta min omgivning i mitt dagliga liv. Man kan hitta inspiration överallt! Jag fotar och samlar idéer hela tiden utan att egentligen veta i vilket syfte de kan användas. Men nästan alltid hittar berättelserna och idéerna varandra tillslut 🙂
Hur ser förhållandet mellan formgivaren, förlaget och författaren ut? Hur mycket har de att säga till om?
Förlagen har väldigt mycket att säga till om! De är ju beställaren som har ansvar för hur boken presenteras, hur den tas emot av sina läsare och hur den säljer. Därför gäller det att vara prestigelös och respektfull som bokfomgivare, utan att för den delen lyssna blint på förlagets input vid briefen. Man blir som formgivare en viktig objektiv part som ibland kan se nya infallsvinklar till en historia. Bäst resultat blir alltid av en bra kommunikation mellan mig och förlagen längs vägen. Förläggaren är oftast mellanhanden mellan mig och författaren och hen är oftast väldigt inlyssnande ifrån författarens håll. Men samtidigt är det förlaget som står för de slutgiltiga formgivningsbesluten.
Vilka trender ser du nu vad gäller bokomslag?
Den handskrivna trenden som funnits ett tag håller i sig fortfarande. En stil som länge funnits i USA, med avskalat typografiskt/illustrativa framsidor med en twist blir allt vanligare och många väljer att gå ifrån bilder. Sen tycker jag mig se en högre artistisk nivå ifrån många duktiga bokformgivare i Sverige. Förlagen vågar lita mer på formgivaren och ger friare tyglar, vilket ger en mer unik prägel på omslagen. Man kan säga att bokformgivare i sig blir trendiga och kända för sitt arbete mer idag än tidigare.
Hur tänker du när det gäller samspelet mellan bild, titel och författarnamn på framsidan?
Synlighet är det allra viktigaste! En bok ska fungera visuellt i väldigt många sammanhang. Man kan tänka att den ska kunna vara så liten som 15 mm för att synas vid exempelvis en recension i DN. Vad gäller storlek på författarnamn så hänger det ihop med igenkänningen. Ifall författaren inte är så etablerad så skulle jag lägga mer krut på en större titel, och vice versa om det är en redan känd författare.
Typografi är betydligt mer komplext än många tror. Jag tycker fortfarande att det är den svåraste biten med formgivning och det utmanar mig varje dag. Det finns en sån uppsjö av typsnitt att det kan vara svårt att välja. Det kan också ta emot att investera i typsnittsfamiljer av hög kvalitet. Många förstår inte heller att valet av typsnitt endast är det första steget av väldigt många. Hur bokstäverna och orden placeras gentemot varandra, vilka typsnittskombinationer som fungerar bäst ihop, hur ordbilderna blir tillsammans gentemot exempelvis proportionerna i en bild eller illustration är en hel vetenskap.
Har du några tips att ge egenutgivare som står i begrepp att formge sin bok?
Man kan absolut testa att själv göra sitt bokomslag, om man har grundläggande kunskaper i Adobe-programmen. Men jag tror att man kan tjäna ganska mycket på att låta en formgivare göra det. Som författare kan man vara alltför nära sin berättelse och man riskerar att missa helhetsperspektivet.
Det kan kännas dyrt att lägga en del tusenlappar på ett bokomslag, men jag tror man kan få igen de pengarna ganska snabbt sen. Hur bra manuset än är så är förpackningen jätteviktig om man vill slå igenom på marknaden. Om man har en begränsad budget så tycker jag man kan vända sig till de formgivare som försöker komma in i branschen. De finns exempelvis en hög kompetens och stor vilja hos nyutexaminerade studenter inom grafisk formgivning. Det blir en ”win-win” för båda när formgivaren får jobb och exponering och författaren kan få ned sina kostnader tack vare det.
Läs mer om Sanna –> http://sporrongform.se/
Hej, jobba du fortfarande med bokomslag? Söker fler att jobba med för kommande böcker
av olika slag och med olika former av effekter, jobba oftast med hårdband och skyddsomslag.